Chůze na boso posiluje imunitu, odbourává stres a prospívá vývoji dětí

16. 11. 2016 | Obecné

Chůze na boso představuje návrat k pradávným kořenům, avšak v moderní společnosti na procházku bez bot není člověk zcela připraven. Je choulostivý, náchylný ke změnám teploty, prsty jsou ztuhlé a kůže na chodidlech příliš měkká. Přesto byste chůzi na boso měli vyzkoušet. Posílíte tím imunitu a zlepšíte svou fyzickou i psychickou kondici.

Bosá chůze po členitém terénu, větvičkách, drobných oblázcích či kamenném koberci TopStone stimuluje akupresurní body, které podporují správnou funkci orgánů. Chůze na boso zároveň dráždí také nervové receptory, jež v běžné obuvi zůstávají nečinné. A právě tyto podněty procvičují svaly na chodidlech,

Pro chůzi na boso:

  • zvolte členitý terén
  • chodidla v začátcích nepřetěžujte
  • dávejte pozor, kam našlapujete

 

Zdraví prospěšná chůze na boso

Celodenní nošení uzavřené obuvi neprospívá naším chodidlům, která se přehřívají a v důsledku nedostatku vzduchu jim hrozí ekzémy a kožní plísně. Proto se neobávejte boty pravidelně odkládat. Kromě kožních problémů totiž bosé chození má vliv na fyziologii člověka a imunitu.

Studiemi je prokázáno, že chůze bez bot snižuje krevní tlak a lépe prokrvuje chodidla. Množství nových podnětů vnímaných chodidly se projeví také na větší psychické vyrovnanosti a zvýšené odolnosti vůči stresu.

Boty a ponožky mohou v některých případech za zvýšenou choulostivost na změnu teploty. A právě opakované bosá chůze otužuje organismus, pomáhá se lépe vyrovnat s teplotními výkyvy a snižuje výskyt nachlazení.

"Chodit bos je zdravé. Stimuluje to nervovou soustavu, akupunkturní body, podporuje krevní oběh a imunitní systém," řekla pro server iDnes.cz fyzioterapeutka Sendi Lagatorová.
Proto se nebojte doma po práci zout boty a dopřát chodidlům svěží pocit volnosti.

Na strukturovaném kamenném koberci TopStone zároveň pocítíte jedinečný zážitek z drobných oblázků.

Dětem bosá chůze prospívá při vývoji chodidla a posílení imunity

Chození bez botiček je přirozené i pro děti. Mnoho pediatrů doporučuje, aby do 8 let děti chodily v obuvi jen minimálně. Je to dáno právě vývojem chodidla. Bosá chodidla se totiž daleko lépe vyvíjí, dochází k posílení úponů a svalů v oblasti klenby, nártu i kotníku. Díky tomu jsou dětské nohy v pozdějších letech pružnější, silnější a odolnější.

A to nemluvíme o problémech způsobených špatně zvolenou dětskou obuví. Podle některých pediatrů totiž boty dětské nožičky příliš svírají a způsobují otlačeniny. Daleko přirozenější je proto pohyb bez bot.

I tady je ale nutné počínat si obezřetně. Pokud lékař u dítěte diagnostikuje ploché nohy, je nutné posílit vývoj chodidla právě speciální ortopedickou obuví.

Chůze na boso je přínosem i pro hyperaktivní děti s ADHD syndromem. Bylo pozorováno, že bosá chůze děti uklidňuje a dodává jim sebedůvěru. Z tohoto pohledu se jako vhodná podlaha do dětských pokojů jeví oblázkový kamenný koberec, který poskytuje dostatek senzorických vjemů

V neposlední řadě bosá chůze u dětí, stejně jako u dospělých prospívá jejich imunitě a posiluje odolnost vůči nachlazení.

Zajímavost na závěr

Indiáni kmene Navajo před příchodem zimy otužují své děti tím, že je nechávají běhat bosí v prvním sněhu. :)